Igår kom jag på den eminenta idén att ta med familjen ut på ett intervall äventyr. Jag gav förslaget till min bättre hälft och självklart nappade hon. Mitt förslag var att vi skulle sprinta i Slestadbacken, som ligger i Lambohov, där vi bor.  En lång, seg backe. Har aldrig sprungit där, men åkt downhill med bräda när jag var litet kid =)

Hur som helst. Vi packade oss iväg på våra cyklar med Alma på cykelstolen.  Väl där insåg vi, som min kära fru hade förutspått att det kanske inte var så lämpligt för en liten tjej att stå där på vägen.  Det var en del cykeltrafik där, även en söndag förmiddag.  Min kära Marta hade föreslagit vallabackarna, och nu var det jag som tog upp den tråden. Vi satte oss och trampade vidare, i ca 7 minuter och nådde de magnifika vallabackarna.  Jag föreslog att vi skulle ta den inte så branta backen, men när vi närmade oss så ändrade jag mig.  Varför mesa.  På’t bara.

Det blev den branta backen.   Jag tog av mig lite överdragskläder, och under tiden sprang Alma och Marta några rundor.  Alma gav sig efter första.  Hon fann inte riktigt tjusningen i att jobba uppför, men insåg att här skulle vi kunna ha det roligt på pulka i vinter.

Utan uppvärmning sprang jag första rundan, och det kändes som jag flög upp. jag märkte att jag var tvungen att luta mig mycket mer framåt för kraften i varje avstamp sköt mig mer uppåt än framåt.

Det hela kändes kalasbra! Maxpulsen hamnade på 165 – jag har inget förhållande till min puls, så jag får lärma mig vad som är vettigt här och där.

Googlade just Backintervaller och fann en guide här: Marathon Mia

Jag hittade även en artikel från Running Times: Short+Steep+Swift=Strength

Brad Hudson skriver ”If you have never done a steep hill sprint before, you should not leap into a set of 10 steep hill sprints the very first time you try them, especially if you are over age 30. These efforts place a tremendous amount of stress on the muscles and connective tissues.”

Lite typiskt mig att mangla på gärnet från början, 10 rundor.  Jag höll förvisso tillbaks lite. Vågar inte springa så snabbt jag kan, då jag inte har rätt muskler för det, medans andra är hyfsat starka.  Skulle nog gå sönder, när ben och armar for åt alla håll och kanter i avsaknad av stabiliserande muskler.  Wellwell.. hur som helst. det finns mycket att läsa om det hela.

Ska försöka och variera mina metoder till en ökad kondition, men jag satsar på intervall-form, då jag vill hålla energi förbrukning nere.

Sov dags.  Imorgon är det måndag. Det skulle kunna bli en bröstdag!